Lisa Larsson på Vandalorum och Bruno Mathssons center den 16 mars 2024

Lisa Larsson

Dags för konst och designresa till Värnamo med Vandalorum och Bruno Mathsson center!
16 mars åker vi!
Pris 650.- medlem / 750.- ickemedlem - resa/lunch/inträden/guidning – tag med förmiddagsfika!

Vandalorum med Lisa Larssons utställning – Lisa Larson har under sina sju decennier långa karriär blivit en av Sveriges mest älskade och internationellt uppmärksammade keramiker. – Vi får en introduktion till utställningen på plats! – SAMT utställningen Front: Design by Nature

Se mer på Vandalorum | Museum för Konst och Design

Vi gör även en guidad tur på Bruno Mathsson center i Värnamo.

Anmälan till stefan.mogren1@outlook.com senast den 21 februari 2024 – när du gjort anmälan så får du lunchförslag från RASTA Värnamo där vi äter lunch.

Deltagaravgiften kan sättas in på Bg 797-2342 eller swish 1236684062 efter den 28 februari 2024. Då vet vi om resan blir av (antal deltagare styr..). Det går också bra att betala på bussen som vanligt.

Hålltider för buss:

07.30        Karlskrona varmbadhus

07.40        Circle K Vedeby

07.50        Nättraby E22

08.05       Ronneby station

08.30       Karlshamns Circle K infarten

08.45         Pukavik (samåkningen)

16.00        Hemresa

Lisa Larson har under sin sju decennier långa karriär blivit en av Sveriges mest älskade och internationellt uppmärksammade keramiker. Humoristiska djur, känsligt utförda barnporträtt och kraftfulla kvinnogestalter tillhör hennes återkommande motiv. Hon har också formgivit bruksföremål och haft en omfattande produktion av unika keramiska verk.
När Lisa Larson själv talar om sitt arbete lyfter hon gärna relationen till leran och hur hon finner ny inspiration så fort hon får den i händerna. Hon har ofta experimenterat med olika sätt att forma och dekorera – till exempel  genom att låta drejade former bli skulpturer eller rista in expressiva mönster i den mjuka ytan.
Denna utställning presenterar Lisa Larsons konstnärskap i hela sin bredd, från hennes välkända serietillverkade objekt till skisser, prototyper och unika alster. Keramiken står i centrum, men här visas även föremål i porslin, trä, glas och brons. Dessutom innehåller utställningen verk av konstnärskollegor som Lisa Larson stått nära, samt folkkonst hon samlat som inspiration under resor världen över.
Lisa Larson (f. 1931 i Härlunda, Småland, idag verksam i Stockholm) är utbildad vid Slöjdföreningens skola i Göteborg. 1954–80 jobbade hon som formgivare vid Gustavsbergs porslinsfabrik. Därefter har hon varit verksam som frilans för bl.a. Rosenthal, KF, Höganäs och Skrufs glasbruk. 1992 blev Lisa Larson konstnärlig ledare för Keramikstudion i Gustavsberg som hon grundade samma år. Under 2000-talet har Larsons arbete fått stor publik i bl.a. Japan. 2022 tilldelades hon den kungliga medaljen Illis quorum.
Utställningen är skapad av Rian designmuseum i samarbete med Vandalorum, med scenografi av TAF Studio.
Bruno Mathsson
En av de mest framträdande och berömda svenska möbelformgivarna genom tiderna är Bruno Mathsson. Han föddes i Värnamo och idag visar Bruno Mathsson International möblerna i det glashus som han lät bygga i anslutning till sitt barndomshemMed en lång snickartradition i släkten tog Bruno Mathsson snickerikonsten till nya höjder. Han fascinerades av möjligheterna som fanns i att utveckla möblernas form och funktion i symbios med hög träteknisk kvalitet. Han utvecklade ett eget formspråk och möblerna föll inte alla i smaken på en gång. Specialbeställda stolar till väntrummen på Värnamo lasarett fick ”öknamnet” Gräshoppan och var så illa omtyckta av personalen att de efter en tid ställdes undan på vinden. Genombrottet lät dock inte vänta på sig och ”Gräshoppan” togs åter i bruk.

SITTANDETS MEKANIK

Bruno Mathsson studerade noga sittandets mekanik, bl a genom att själv sätta sig i en snödriva för att låta den sittkurva som formades ge inspiration och underlag för formgivningen. Böjträ och sadelgjord är återkommande material i hans möbler. Hans tanke var att få fram bekväma sittmöbler utan att använda resårer och stoppning.

Bruno Mathson Center, guide
Bruno Mathson Center guidning. © Sara Landstedt, Day Fotografi

År 1937 på världsutställningen i Paris fick Bruno Mathsson ta emot ett Grand Prix för sin säng Paris och det internationella genombrottet följde sedan. Han fick leverera möbler till Museum of Modern Art i New York och deltog i flera världsutställningar.
Att hans möbler är tidlösa vittnar det intresse som möblerna fortfarande får. Samtidigt som de ställs ut på museer är de moderna, fräscha och funktionella och pryder många svenska hem.