Resa till Köpenhamn och Matisse-utställning

Matisse på Statens Museum för Konst

Bussresa till Statens Museum för Konst (SMK), Köpenhamn lördagen den 22 oktober.
Vi tar bussen direkt till Köpenhamn, så ta gärna med egen fika till förmidagen. På muséet finns en cafeteria, där man har möjlighet att köpa smörgås eller dagens rätt. MATISSE Den röda ateljén

I samarbete med The Museum of Modern Art i New York förenas nu det ikoniska verket Den röda ateljén med de konstverk som kan ses i målningen.

Henri Matisse ( 1869-1954) är en av de stora mästarna i 1900-talets konst. 1911 målar han konstverket Den röda ateljén, som idag anses vara ett nyckelverk , inte bara i Matisse konst utan i europeisk  modernism. Bilden föreställer konstnärens ateljé, fylld med hans egna målningar, skulpturer, möbler och dekorativa föremål. I ett radikalt grepp har konstnären målat väggar, golv och möbler med en enda röd färg. Tre av målningarna tillhör SMK och det är första gången på över 100 år som alla verk nu förenas.

Dessutom finns ytterligare en intressant utställning på muséet: Förbindelser – danska konstnärer från det forna Jugoslavien. SMK har även flera mycket sevärda permanenta utställningar av bl a dansk, nordisk och europeisk konst.

Pris: 600:- (750:- för icke medlemmar) för bussresa och inträde. Anmälan tidigast den 5 september och senast den 1 oktober till karinmaltestam@gmail.com .  För genomförande av resan krävs minst 35 deltagare. När du fått bekräftelse på resans genomförande, ber vi dig betala avgiften per bankgiro 797-2342 eller Swish 1236684062.

Avresa: 07.30 Karlskrona Motell Rosenbom     08.00 Ronneby resecentrum

08.30  Karlshamn resecentrum              09.00 Sölvesborg, Blekingeporten