Kulturcentrum Ronneby-Nordisk Akvarell och Colour Research

Olle Helin
Colour Research
Olle Helin är en Malmöbaserad konstnär som undersöker måleriets materiella beståndsdelar.

och

Nordisk akvarell
Nordiska Akvarellsällskapet bildades 1989 i Provence

Sedan flera år tillbaka gör Helin egen färg av material som han hittar i sin omgivning. Färgerna bär på unika egenskaper och relaterar till specifika platser och rutter. Samtidigt flyttas en stor del av arbetsprocessen från ateljén ut i det offentliga rummet, där oväntade saker sker.

Konstverken som visas i utställningen kan ses som biprodukter av en pågående forskningsprocess.

Olle Helin tog examen från Malmö Konsthögskola 2021 och har tidigare studerat på Konstfack. Han har ställt ut i Sverige och USA, och har även hållit färgkurser på Konstskolan Munka.

och

Nordiska Akvarellsällskapet utgörs av en grupp akvarellmålare som inspirerats av professor Arne Isacssons pedagogiska gärningar inom akvarellkonsten.

Akvarellsällskapet verkar på nordisk bas för att utveckla akvarellmåleriet och för att öka allmänhetens möjlighet att möta god akvarellkonst. Nordiska Akvarellsällskapet strävar efter att utveckla intresset för akvarellteknik och konst med materialet som betydande inslag.

Sällskapet är öppet för alla, såväl utövare av konstnärliga yrken som för alla andra intresserade, numera med 1700 medlemmar.

Nordisk akvarell är en jurybedömd utställning som Nordiska Akvarellsällskapet (NAS) anordnar för sina medlemmar vart tredje år. I samband med utställningen arrangeras många aktiviteter för alla åldrar. Hela programmet finns både på akvarellsällskapets och Kulturcentrums hemsida.

I år visas utställningen på Kulturcentrum Ronneby konsthall, en av största arenor för samtidskonst i sydöstra Sverige.